Compromís amb la Memòria Democràtica

L’Ajuntament de Montcada i Reixac ha aprovat una moció per impulsar el projecte Stolpersteine, una iniciativa que busca recordar les víctimes del nazisme i el feixisme. La moció, fruit de la iniciativa dels grups municipals PSC, ECP, ERC i Vivim, s’ha aprovat durant el Ple de juny celebrat el dia 25.

El programa Stolpersteine, creat per l’artista alemany Gunter Demnig, consisteix a instal·lar llambordes commemoratives davant dels domicilis de les víctimes. Cada llamborda porta el nom de la persona homenatjada, invitant a la ciutadania a reflexionar sobre la història que hi ha darrere de cada nom. Aquesta acció no només busca dignificar la memòria d’aquells veïns que van patir un fatejament brutal, sinó també promoure la consciència col·lectiva sobre els drets humans.

El ple ha instat a fer un estudi de documentació històrica sobre les víctimes de Montcada i Reixac que poden ser homenatjades, i a implementar un projecte educatiu a les escoles per aprofundir en la memòria de la deportació i la repressió durant el nazisme. Es proposa també un calendari de treball i una dotació pressupostària per assegurar la viabilitat del projecte.

Persones homenatjades

La recerca inicial ha identificat onze persones, entre les quals es troben:

  • Joaquín García Ribes (1901 – 1992), exiliat a França i deportat a Treblinka.
  • Eugènia Raimunda Levy Vei (1917 – 1942), assassinada a Auschwitz.
  • Francisco Reverte Pérez (1901 – 1941), mort a Mauthausen.
  • Rafael Dalmau Comas (1913 – 1941), també víctima de Mauthausen.
  • Roger Calduch Martí (1917 – 1995), deportat i alliberat el 1945.
  • Família Téllez Domènech, víctima d’una massacre civil a França el juny de 1944.

Aquesta iniciativa representa un pas important per preservar la història i educar les noves generacions sobre els valors de la pau i la tolerància.


- Et Recomanem -